Zoals van elke benadering van organiseren en leidinggeven, kunnen ook van performance management met de Organisatiecockpit een aantal mogelijke voordelen en nadelen worden genoemd.
✓ Voordelen voor de leiding
- Periodieke herijking van ambities van de organisatie;
- Krachtige stimulans voor een op verbetering gerichte cultuur;
- Inhoudelijke basis voor de strategische dialoog;
- Brug tussen strategisch- en operationeel beleid;
- Grote verbeterprojecten worden bestuurbaar in strategische samenhang;
- Voorziet in informatiebehoefte over strategierealisatie;
- De organisatiecockpit kan worden ingezet als communicatie-instrument over de strategie;
- Prestaties van onderdelen kunnen worden vergeleken (benchmarking);
- Hulpmiddel bij het niet-financieel verantwoording afleggen;
- Objectieve informatie voor de beoordeling van managers.
✓ Voordelen voor de medewerkers
- Werken met indicatoren is simpel te begrijpen;
- Mogelijkheid om met collega’s invloed op de activiteiten uit te oefenen;
- Het ingebouwde principe (plan-do-check-act) spreekt aan;
- Terugkoppeling van voor het werk belangrijke informatie;
- Problemen met collega’s of andere afdelingen worden bespreekbaar;
- Aangrijpingspunt voor de ontwikkeling van de eigen vaardigheden;
- Objectieve maatstaven om de eigen beoordeling te ondersteunen;
- Kwaliteit van het werk wordt belangrijk, wint het weer van de snelheid;
- Geen misverstanden: duidelijkheid over hetgeen dat wordt verwacht;
- Inzicht in samenhang tussen eigen activiteiten en het strategisch kader.