Wat maakt de Organisatiecockpit anders? | Wat is vernieuwend?
Passionned Group is dé specialist in datagedreven werken. Onze bevlogen en ervaren consultants helpen grotere en kleinere organisaties bij de kanteling naar een intelligente, datagedreven organisatie. Om het jaar organiseren wij de prestigieuze prijs voor de Slimste organisatie van Nederland.

De organisatiecockpit is een modern besturingsconcept om jouw organisatie continu te verbeteren en de prestaties substantieel en blijvend te verhogen door integraal performance management. Wat is nieuw aan de Organisatiecockpit?

1. De organisatiecockpit is inhoudsneutraal

De organisatiecockpit is inhoudsneutraalDe organisatie moet zelf haar strategie operationaliseren in kritieke succesfactoren en die meetbaar maken met indicatoren. Dit leidt tot het opnemen van organisatiespecifieke indicatoren in de cockpit.

Andere methoden geven veelal aan welke factoren kritiek behoren te zijn en gaan ervan uit dat het volstaat om alleen die factoren meetbaar te maken. Wij geloven juist dat hoe specifieker die factoren gemaakt zijn hoe meer concurrentievoordeel u kunt behalen.

2. De cockpit biedt een compleet dashboard voor besturing

Met doel- en toestandsindicatoren op een compleet dashboard kan de realisatie van de strategie worden gevolgd. Door het opnemen van organisatiespecifieke omgevingsindicatoren kan bovendien worden gevolgd of ontwikkelingen in de omgeving van de organisatie nopen tot het aanpassen van de strategie.

3. De cockpit richt de aandacht op de dagelijkse praktijk

De cockpit richt de aandacht op de dagelijkse praktijkVeel organisaties hebben het strategisch beleid onvoldoende operationeel uitgewerkt. Managers vinden dat vaak minder spannend. De cockpit voorziet echter in een koppeling van het operationele beleid aan het strategisch beleid. Hierdoor is het vaststellen van operationele indicatoren en maatregelen zeker gesteld en wordt de Deming-cyclus gestart. Misschien niet flashy, maar dat zorgt er wel voor dat managers zich bezig houden met de dagelijkse praktijk.

4. De cockpit combineert top-down met bottom-up

Doordat de organisatiecockpit de top-down en bottom-up methode combineert kan enerzijds een krachtige centrale sturing worden gegeven aan performance management en kunnen managers en medewerkers anderzijds lager in de organisatie nauw betrokken worden bij de uitwerking en praktische implementatie.

5. De cockpit gaat ‘back to basics’

De cockpit gaat 'back to basics'Last but not least: eenvoud staat voorop. De organisatiecockpit is een basaal managementconcept dat zijn waarde bewijst bij de integrale besturing van organisaties. Terwijl de cockpit gebruik maakt van een beperkte set indicatoren, zijn andere organisatiemodellen (zoals INK-managementmodel en ISO-9001) uitgegroeid tot complexe gedachteconstructen met veel variabelen.

Deze variabelen vragen allemaal de aandacht van de gebruiker. In die complexiteit loopt de gebruiker gemakkelijk vast en bestaat het risico dat hij zich vastklampt aan handleidingen en uit het oog verliest wat in zijn specifieke situatie van belang is.

bestel direct het boek

Een selectie van onze klanten

Word nu ook klant

Wil je ook klant bij ons worden? Wij helpen je maar wat graag verder met wat maakt de organisatiecockpit anders? (wat is vernieuwend?) of andere zaken waar je slimmer van wordt.

Leo Kerklaan, Associate Partner Passionned Group & auteur, docent en adviseur

mr. LEO KERKLAAN

Associate Partner Passionned Group & auteur, docent en adviseur

neem contact met mij op

Fact sheet

Organisaties geholpen
180
Trainingen & workshops
181
Deelnemers opgeleid
182
Beoordeling klanten
8,9
Consultants & docenten
183
Kantoren
3
Jaar ervaring
14